PernieBernie

Poker i Prag

Hej!! Nu är vi hemma igen. Ja vi har varit hemma sedan i fredags men jag har varit helt slut efter resan så jag har inte orkat blogga. Förlåt! :)
Men nu är jag tillbaka. Hade ju inte med oss datorn till Prag, så nu måste jag ju sammanfatta vår roliga vecka.

Är jättenöjd med resan, den blev mycket bättre än jag trott. Mycket berodde nog på att jag var väldigt nervös innan, mest inför att spela poker men oxå för Lucas skull. Första flygresan för lilla plutten och en massa nya intryck och sånt där. Men vilken underbar kille han är! Han har varit helt fantastisk, vi är förvånade och imponerade.

Vi åkte ju i måndags morse, tidigt. Fixade tillfälligt pass åt Lucas vid Arlanda-polisen och det gick bra. Sen gick allt på räls. Vi kunde gå på planet direkt, vi tog det så lugnt vid taxfree så att vi blev sena till gaten och kom dit när det var final call, har jag aldrig varit med om förr. Det var skönt att slippa alla köer. Lucas fick ju specialbälte på planet, han satt i mitt knä fastspänd i mitt bälte, och innan vi hade lyft så somnade han... ha ha fanns ju inget att vara nervös för, han verkade inte ens märka att vi lyfte.



När han vaknade efter ett tag var han jätteglad. Så här glad:

image419


Blev ingen förändring när vi landade och då kände vi andra av trycket i öronen. Fick tag i en minibuss som vi delade med några andra för att åka in till Prag. Först till stället där vi skulle hämta nyckeln till lägenheten och sen till lägenheten. Jättesmidigt, och vi hade Lucas i knät med säkerhetsbältets nedre del runt gipset, kändes lite bättre än att han skulle sitta utan något i knät. Svårt när man inte har bilbarnstolen med sig..

Lägenheten var jättefin! Etage och med två toaletter och kök. Mickes mamma Annika sov i vardagsrummet och vi andra i sovrummet på ovanvåningen. Hade tvättmaskin som fick fungera som skötbord :)
Det var superbra med lägenhet just för att man har barn, var så skönt att kunna fixa gröt och välling och sånt i micron och vattenkokaren.


På måndagen gjorde vi inte så mycket, installerade oss i lägenheten, käkade på McDonald´s och gick ut för att handla lite till kylskåpet. Hittade en Albert (supermarket) som funkade, fick med oss lite grejer till frukost och så.
Fick en karta samtidigt som vi fick nycklarna till lägenheten, och på den såg det inte ut som att det skulle vara alltför långt till Hilton. Det var ju där pokern skulle vara. Därför bestämde vi oss för att prova att gå dit på kvällen, så vi kunde ta tid. Tog ca 20 min och då gick vi inte supersnabbt. Tycker det var jätteskönt att det inte var längre, går hellre än åker taxi på såna ställen, känns alltid som jag blir lurad av taxichaufförerna..

Som jag hade fattat det så skulle man kunna registrera sig till turneringen redan på måndagen men det kunde man inte. Det var skoj att se dag 1a spela i alla fall, kände mig lite mer förberedd på det sättet.

På tisdagen var jag sjukt nervös, önskade bara att det skulle vara över! Micke och jag gick till Hilton och Annika gick med Lucas i vagnen bakom oss, fast långsammare. Micke bestämde en tid och plats att träffa dem på lite senare, och jag var så glad för att han följde med mig i början. Kände mig lite vilsen på alla punkter.
Kom dit och fick min plats och det visade sig att dealern som skulle börja på det bordet var Jonna! Har jobbat ihop med henne på Cosmopol, hon är från Finland och åker runt och dealar på större pokerturneringar, bland annat EPT. Kul att hon satt på just mitt bord tycker jag. Det började vid tolv och Micke var kvar till ett ungefär. Fick bland annat en ganska känd finsk pokerspelare vid mitt bord, Hellraise kallas han, och en norsk man som tydligen är ganska känd oxå, Thor Hansen. Hade dock aldrig hört talas om norrmannen men blev lite skraj när jag såg finnen..
Det blev Micke oxå såg jag ;)
Det började ganska bra, fick bra kort och vann några potter. Problemet kanske var att jag vann den allra första potten som spelades... det vet ju alla som spelar poker att det är ett dåligt tecken. Eller hur? :)
Hur som helst så satt jag på det bordet i ganska många timmar och fick bland annat AA, KK och JJ. Och AK två gånger. Efter några timmar synade jag en raise med 77 och floppen kom 778. Najs tänkte jag, hur ska jag kunna "trapa" engelsmannan som höjde? Han betade ut på floppen, då synade jag bara. Han checkade på turn och då checkade jag oxå. Trodde inte mina ögon när rivern kom och han sa "all in". Jag blixtsynade så klart och visade snabbt upp mitt fyrtal, så skönt! Lyckades alltså slå ut en kille, kändes bra :)





Efter några timmar fick jag byta bord när de breakade vårt bord som var så bra. Då vände allt. Vid bordet jag kom till satt en pokerspelare som jag kände igen lite från jobbet, kändes lite jobbigt. Vet att han är ganska duktig och han verkade ha flyt med korten och hade stor stack. Sen satt även Tomas Brolin där och en annan svensk som jag kände igen. Det jag ångrar mest på det bordet är när jag hade höjt med AJ och Brolin går all in med ca 4000 i marker, jag hade höjt till 800 tror jag. Då hade jag väl ca 14000-15000 i marker. Vet inte varför, funderade ett tag men fick nån känsla av att han hade en bra hand, att jag inte ledde med min AJ. Därför lade jag mig. Det ångrar jag jättemycket, det är ju inte alls säkert att han hade en bra hand och jag kunde ju slagit ut honom utan att riskera att själv åka ut. Tänk att kunna skryta om att man hade slagit ut självaste Tomas Brolin, det hade varit nåt!!! Men nu får jag aldrig veta vad han hade.. Det gick ju dessutom bra för honom senare, tror han kom på 23:e plats och vann 120 000 kronor. Jäkla skit, kunde lika gärna varit jag.

Började få dåliga kort och foldade det mesta. Då började de med ante oxå vilket ju gör att det blir väldigt dyrt att bara folda hela tiden.. Fick byta bord igen och hamnade bland en massa italienare och fransmän. Fick bara 94 och 10-2 hela tiden, sjukt tråkigt. Lyckades hålla mig kvar i turneringen tills dagen var slut i alla fall, då var klockan nio. Kände mig verkligen helt slut i hela kroppen efter att ha spelat i nio timmar utan middagspaus! De hade 20 minuters pauser och som tur var så kom Micke förbi med en macka åt mig som jag fick slänga i mig mellan några händer.. Saknade Lucas otroligt mycket och hade bett Micke att försöka hålla honom vaken tills jag kom hem om det gick. Jag gick hem själv, tycker jag var jätteduktig! Lucas var vaken och jättemysig när jag kom hem, var så skönt att träffa honom!

Eftersom jag gick vidare till dag 2 så var jag tvungen att vara på Hilton vid tolv på onsdagen oxå. Hade jätteliten stack och visste ju att jag skulle vara tvungen att gå all in och dubbla några gånger för att hålla mig kvar. Foldade några händer tills jag fick K9 och gick all in med 3000 ungefär, och fick syn av 88. På floppen kom en nia och på turn en kung, så jag dubblade. Några händer senare fick jag AJ och bestämde mig för att gå all in oavsett vad som hände innan. En kille raisade och jag gick all in, alla andra lade sig men killen som höjt synade så klart. Han hade KK och det kom inget ess så jag åkte ut!

Just när jag åkt ut var jag inte så besviken, var ju rätt förberedd på att det skulle hända och kände att det var lika bra att det hände tidigt än att jag skulle suttit hela dagen och spelat och sen åkt ut som bubblare, dvs precis innan prispengarna. Nu fick jag ju i alla fall hela onsdagen och torsdagen till att ha lite semester i Prag med familjen :)

Micke var där och såg allt och tröstade mig, sen mötte vi upp Annika och Lucas och gick hem. Gav Lucas mat och köpte med oss indisk mat hem till lägenheten. Lucas låg på golvet och lekte och kollade på TV.



Efter det gick vi ut på stan en sväng, ville ju kolla den där berömda klockan bland annat. Jag har ju varit i Prag förut, det var sju år sedan, men jag kände igen mig lite ändå. Lucas ville inte ligga i vagnen, bara sitta på ryggen så vi fick turas om att bära på honom. Han är tung som en tegelklump och man får ont i axlarna efter ett tag. Vi bestämde oss för att äta på TGI Fridays efter att ha varit uppe en sväng på Karlsbron oxå. Åt jättegod mat och drack Oreomilkshake till efterrätt. Mickes och min favorit :) Lucas satt i knät tills han somnade och då flyttade vi över honom till vagnen, skönt att det funkade så vi fick äta klart i lugn och ro. Var jättebilligt där och Fridays brukar ju vara ganska dyrt annars, men vi åt varmrätt och efterrätt alla tre, Micke och Annika drack öl och jag läsk och det gick på runt 600 kronor för alla tre. Det tycker jag är billigt!



Det billigaste i Prag måste väl ändå vara ölen. Micke och Annika gick ut en sväng på torsdagen bara för att testa en tjeckisk pub som INTE låg på turistgatan. (Där är ju allt svindyrt så klart.) De fick två PINT med öl för ca 15 kronor, för BÅDA!!! Sjukt billigt, skulle vara kul att åka på en pubresa dit nån gång ;)

På torsdagen gick Micke, Lucas och jag lite på stan själva medans Annika gick på sitt håll. Vi strosade runt lite, var inne i några affärer och drack lite glühwein. Sen var vi på supermarket och handlade lite, bland annat lite vodka och rom till oss. En halvliter vodka för typ 35 kronor. Inte fel. Senare på kvällen bestämde vi oss för hemmakväll med kinapoker, då gick Micke, Lucas och jag till McDonald´s och köpte med oss mat till lägenheten. Lucas ville prova att dricka med sugrör så vi fick ta en tom bägare och hälla vatten i så att han fick prova. Det sjuka var att han kunde! Snacka om att vi blev förvånade, ha ha :)



Kom fram till att det var tre drycker som vi drack mest av på resan. Här är de:

image444


Det gick jättebra för mig på kinapokern, vi spelade om en krona per poäng och jag gick till slut 122 kronor plus! Man kan säga att det blev lite tröst för att jag inte vann något i pokerturneringen...



Hemresan gick lika smidig som ditresan. Hade beställt en sån där minibuss till flygplatsen och sen när vi flög var Lucas lika glad som första gången. Han somnade återigen i mitt knä när vi lyfte och sov nästan en timme! Sen var han glad som vanligt. Hämtade bilen och skjutsade hem Annika, sen åkte vi hem och gjorde tacos. :)





Är som sagt otroligt nöjd med resan! Pokerturneringen var grymt rolig och nu vill jag spela fler såna.. Inte så stor chans att man får göra det, men det vore skoj. Är nöjd med att jag gick vidare till dag två, och att jag kom på 170:e plats av 550 spelare. Såg inte så många tjejer andra dagen, tippar att jag var topp tre av tjejerna kanske.

Lite kul var att man kunde läsa om mig på både poker.se och aftonbladet.se. En tjej som heter Lina som Micke känner lite, är pokerskribent för aftonbladet och var där och liveuppdaterade. Skoj att bl a mamma kunde följa min dag, det hade hon gjort sa hon :) De här två bilderna var med på mig där oxå:

image453


image454

Det här är nog det längsta inlägget jag gjort på min blogg... men nu är en hel vecka avklarad!

Lucas har blivit förkyld efter resan och höll oss vakna halva natten i går natt. Han snorar och hostar och är allmänt grinig stackarn. Han vaknade precis och var ledsen men somnade om när han upptäckte att han kunde andas med munnen. Får väl se om det blir någon sömn för oss i natt, men nu ska jag i alla fall gå och lägga mig!

God natt!!

Kommentarer
Postat av: vajb

kul å läsa om resan och få se lite bilder! :-)

2007-12-17 @ 01:51:28
Postat av: Sofie

Kul att läsa! Störigt dock att inte AJ stod... KK brukar ju aldrig hålla...! Typiskt! Men bra jobbat, kul med alla bilderna!

2007-12-17 @ 10:09:59
Postat av: Caroline

Jag fattar ingenting av alla pokertermer - ordlista tack, haha - men jag är sååå glad att resan var lyckad för er. :-) Så. Vad betyder KK och AJ och allt? :-)

2007-12-17 @ 11:12:53
URL: http://engvall.almblad.se
Postat av: Jennie

Jättekul att läsa om allt du vart med om, superkul ju! Även om det inte blev någon vinst. Hoppas det gick bra med julklapparna, själv har jag mest panik över att slå in dem alla :)..
Ha det toppen så hörs vi snart igen.
Kram!

2007-12-18 @ 23:46:35
URL: http://www.theoneandonlyjennie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0