PernieBernie

Muffinsrecept

Marina ville ha recept på muffins så jag tänkte lägga ut mina två favoritrecept på muffins här.
Båda är supergoda :)


Dumlemuffins
   
          14 st  Stora

2 dl socker
125 g margarin                                               
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 ½ dl vetemjöl 
1 ½ dl mjölk
14 st Dumlekolor


Vaniljströssel
1 dl vetemjöl
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör


Sätt ugnen på 225 grader. Vispa socker och matfett poröst, tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl.
Rör ner mjölblandningen samt mjölk och blanda till en smet.
Fyll muffinsformarna till hälften med smeten, lägg en dumlekola i vardera muffinsform.
Blanda alla ingredienser till strösslet och strö detta över muffinssmeten i formarna.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.



Dumlemuffins




Kladdkakemuffins                 ca 15 st  Små

100 g margarin el smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.
Ställ veckade pappersformar på en plåt.
Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna.
Blanda till sist i matfettet. Fördela smeten i formarna, fyll dem inte till mer än 3/4.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.


Kladdkakemuffins



Hoppas det smakar!!



Kommentarer
Postat av: Jennie

Dumlemuffinsarna har jag också bakat, det är dem från dagensmuffin väl? Riktigt goda är de iallafall! Kram

2008-08-11 @ 16:08:18
URL: http://skattkistan.blogg.se/
Postat av: Helen L

Skriver bums ut recepten så att Linea kan baka till sin mamma! :)

Kram

2008-08-12 @ 11:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0