PernieBernie

Skansen

Känns inte som vi hade så mycket tur igår. Det började med att vi var sena till Mickes farfar. När vi kom till Ropsten och skulle skynda oss uppför rulltrappan till t-banan gick hjulet på vagnen sönder!
Bara att vända och åka hem igen.. Vi bytte till den nya vagnen och åkte in mot söder igen, en timme försenade.
Hos Mickes farfar fick vi goda smörgåsar som Mickes farmor gjort :)


Eftersom vädret inte var så himla roligt bestämde vi oss för att promenera till Slussen och bestämma hur vi skulle göra med Skansen när vi väl var där. Vi kom fram till att det i alla fall inte regnade och att det kunde vara skoj att gå dit ändå, så vi tog Djurgårdsfärjan över till Djurgården. Lucas gillade att åka båt!

         

När vi gick av färjan började smålänningen i mig att tala. Klockan var halv fem och jag visste att det var mycket billigare att gå in på Skansen efter fem. 90 kr innan 17 och 40 kr efter 17... kändes ju ganska onödigt att betala så mycket när det var så nära det billiga priset och vi ändå bara skulle gå in och sätta oss nånstans och käka vår picnic! Så vi satte oss på en uteservering till en korvkiosk (som var stängd) utanför Gröna Lund och picnicade. Det funkade ju lika bra det och så smakade det nog ännu godare när man visste att man sparade massa pengar! :)
Picnicen bestod av smörgåsare med skagenröra, snittar med jordnötssmör och sylt, fruktsallad med vaniljkesella och mina hemmagjorda blåbärsmuffins. Allt var supergott!

             

Till sist kom vi då till Skansen. Först gick vi till Lill-Skansen eftersom de skulle stänga vid sex. Där fick Lucas klappa några getter och kolla på kattungar och grisar. Han skrattade högt, det var så roligt att se!
OBS! Det är EJ en riktig gris som jag sitter på.

          

Sen såg vi en massa djur, sälar, älgar och björnar bland annat.

        

Gud vad söta björnungarna var!!
Här kommer ett filmklipp från björnarna och ekorren :)



Sen började det regna lite så vi gick till djurgårdsbron och tog bussen hem. Lucas somnade direkt efter bad och välling, han var helt slut stackarn! Tycker det var en jättemysig dag och det verkade Lucas oxå tycka. Men vi ska gå till Skansen någon mer gång i sommar när det är lite finare väder, och då kanske vi ska gå in på Akvariet oxå.

Så till idag... Blev glad när jag fick sms av Sofie på morgonen, hade inte några speciella planer för dagen men det fick jag tack vare henne! Hon kom hit på förmiddagen och så gick vi promenad till Långängen. Vilket UNDERBART väder, helt otroligt!! Såg en liten huggorm på vägen dit, det är fjärde gången jag ser en huggorm där nu. Måste finnas väldigt mycket ormar då.
Väl där käkade vi lunch och hallonpaj med vaniljsås, supergott.

       

Fast jag smorde in både Lucas och mig ordentligt och Lucas hade solhatt, så lyckades vi bli solbrända. Inte så mycket för Lucas, han är bara lite småröd på kinderna, jag däremot är som en kräfta i ansikte och på axlar...

Har kollat på Brottet, det är så sjuuuukt bra! Fattar inte hur det kan vara så spännande varje gång.
Snart är det dax att sova... puss på er!



Kommentarer
Postat av: vajb

Vilka mysiga dagar du verkar ha haft! :-) Och visst är Brottet helt SJUUUUKT spännande!!!!! längtar till nästa torsdag....:-) kram

2008-05-09 @ 15:22:01
Postat av: Sanna

Åh vilken mysig dag på Skansen. Och va häftigt att få ekorren så nära :-) Dom är bra söta..

2008-05-11 @ 00:02:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0