PernieBernie

Creme brulé

När mamma och Leffe var här ville jag göra nån god efterrätt till oss allihop.
Bestämde mig för creme brulé eftersom det är min favorit, dessutom fick jag fina skålar speciellt för att göra creme brulé i av mamma i julklapp. Jag fick även en sån där grej som man "bränner" sockret med, en gasolbrännare, av Micke.
Man behöver inte ha en sån, man kan lika gärna grilla dem i ugnen, men det känns ju lite coolt :)
Resultatet blev jättebra och alla verkade mätta och nöjda!
Tänkte dela med mig av receptet ifall nån annan vill prova, det är jättelätt att göra men tar lite tid.
Och tänk på att man måste göra dem dagen innan de ska ätas eftersom de ska stå i kylen över natten.


CREME BRULÉ
     4 portioner.

3 dl vispgrädde
1 dl mjölk, 3%
3/4 dl strösocker
4 stora äggulor (frukostägg)
1/2 msk vaniljsocker
ca 2 msk råsocker eller farinsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 150°. Blanda grädde, mjölk och socker i en kastrull. Koka upp. Vispa upp äggulorna. Häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning. Tillsätt vaniljsocker. Fördela smeten i 4 portionsformar som rymmer 1 1/2 dl vardera. Grädda i vattenbad i nedre delen av ugnen ca 60 min. Smeten är lite lös i mitten men stelnar när den kallnat.
Låt formarna stå i kylen över natten.

Vid servering: sätt ugnen på "grill", högsta värme. Strö råsocker på bruléformarna och gratinera under grillen, men låt ugnsluckan vara öppen. Låt stå någon minut tills sockret smält och fått färg. Passa dem noga. Servera gärna med färska bär.

(Recept från Arla.se)

Så här blev det





Jag tycker det är gott av bryta av det söta med en sorbet. Vi åt en hallonsorbet till och det var jättegott :)

Kommentarer
Postat av: vajb

va duktig du är!!

2009-08-17 @ 18:49:21
Postat av: Sofie

Du borde starta ett cafe!

2009-08-19 @ 05:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0