PernieBernie

Schackrutor

På begäran kommer här receptet på schackrutorna som jag bakade idag.
Det är ett superenkelt recept och det går jättefort att göra dem. Sånt gillar jag :)

SCHACKRUTOR -ca 50 st


4½-5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g margarin eller smör

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao


Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka samman mjöl, socker och matfett.
Knåda ihop degen med händerna så den blir lätthanterlig.
Dela degen mitt itu.
Blanda den ena delen med vaniljsocker, den andra med kakao.
Rulla ut degen i 4 jämna längder, 2 ljusa och 2 mörka.
Lägg en ljus längd bredvid en mörk i 2 lager.
Tryck till helt lätt. Lägg längderna kallt en stund.
Skär 3-4 mm tjocka skivor.
Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

Lycka till! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0