PernieBernie

Jag går på dagis igen

Jag är helt slut!
Idag var Lucas första dag på nya dagiset och eftersom de numera kör tre heldagar på inskolningen var jag med från början till slut. Det ska jag även vara tisdag och onsdag och sen hoppas vi det går så bra att jag kan lämna honom några timmar på torsdag.

Jag måste säga att det gick jättebra! Han var så klart blyg när vi kom men det gick över när han fick se Legot... :)
Och det bästa av allt var att känslan i min mage var att vi har gjort helt rätt som bytt dagis!!!

Personalen var ganska avvaktande idag, de sa att det brukar vara bäst för barnet att få komma in i miljön först.
Det jag gillar med nya dagiset är att de arbetar utifrån tron att barnen klarar allt själva.
Bord  och stolar är pyttesmå, toa och handfat likaså, och alla leksaker och allt de behöver för att måla och klippa och liknande är i deras egen höjd.
Lucas verkade tycka det var jättekul och spännande att få gå och ta mat själv på sin tallrik. När han ville ha mer var det bara att gå fram och lägga upp lite mer. Han fick hälla upp vatten från kannan själv och sallad stod på bordet som de fick ta själva.
Vid mellanmålet har de "gående bord", vilket innebär att barnen får avsluta det de håller på med i sin egen takt och komma och äta mellis när de är klara.
Dessutom har förskolan en egen kock så all mat är nylagad i huset, riktigt nice :)

Bara idag kändes det som att Lucas lärde sig en massa nya saker.
Han verkade väldigt nöjd, han har varit glad hela dagen och lekt som aldrig förr.
Jag gick iväg en liten stund mitt på dagen, bara för att kolla hur han reagerade. Det funkade bra.

Som ni hör så känner både jag och Lucas oss nöjda, nu hoppas jag bara att det fortsätter så här!

Leia har varit med Micke hela dagen och de hade haft det jättebra! Jag hade pumpat och hon sov i flera timmar. Jag saknade dock Leia jättemycket...
Imorgon blir det samma arrangemang, jag går till dagis med Lucas och Micke är hemma med prinsessan :)

"Lite sällskap" på kanal 5 är underbart, har precis kollat på det men nu är det dags att sova så man orkar imorgon igen!

Kommentarer
Postat av: Helen

2010-10-11 @ 23:12:56
Postat av: Helen

Vad härligt att det har gått så bra :)))

2010-10-11 @ 23:14:39
Postat av: Sofie

Härligt att allt gatt bra. Klart ni tog rätt beslut! :)

2010-10-12 @ 13:38:51
Postat av: Marina

Vad skönt att det känns så bra! Då är det ju helt rätt =)

2010-10-12 @ 14:13:47
URL: http://marinajelic.blogg.se/
Postat av: Sanna

Skönt att de gått bra på nya dagiset! Jag har lite delade meningar vad gäller att ha allt i barnens höjd. Det kan vara bra att ha det, men det blir en stor omställning sen när de kommer hem eftersom de inte har de hemma, då är de nästan bättre med höga bord och stolar på dagis med. Sen kan handfat vara låga för att slippa allt vatten. Bra att de får ta själva, men det kan bli väldigt rörigt! ;-) Jag tror de ska bli lag på att alla förskolor ska ha egen kock inom snar tid. Superbra tycker jag!

2010-10-13 @ 00:14:26
URL: http://storasochlillai.blogg.se/
Postat av: Caroline

Åh, vad skönt att det gått så bra. Och vilket fantastiskt dagis. Grattis till det!

2010-10-13 @ 13:27:48
URL: http://engvall.almblad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0