PernieBernie

Ångest

Sitter här med värsta ångesten.
Idag ringde de från förskolan som vi står i kö till.
Det är det dagiset vi ville att Lucas skulle gå på från att vi flyttade hit till Frösunda, men det är superlång kö.
Nu har vi alltså stått i kö i 1,5 år och äntligen får vi plats!

Men nu känns det inte så kul som jag hade velat att det skulle kännas.
Anledningen är att Lucas säger att han inte alls vill byta dagis.
Vi har pratat med honom om att byta länge, för att lixom förbereda honom på det, och i början sa han att han ville gå på det dagiset. Det ligger nämligen jättenära där vi bor, det är väl ca 200 meter dit.
De har en stoooor fin gård och de är ute jättemycket och hittar på mysiga saker.
Det är ett privat dagis och idag var vi där och kollade, jag och Micke.

Allt verkar superbra där och vi tycker det är positivt med åldersindelade grupper.

Men jag kan inte komma ifrån att Lucas är trygg på sitt nuvarande dagis. Det är aldrig några problem där och man märker att han trivs med pedagogerna och de andra barnen.
ALLT vi vill är att Lucas ska må bra och trivas, självklart.
Men samtidigt vill man ju ge honom det bästa, för att han ska kunna utvecklas och må bra.

En fördel med att ha nära till dagis är ju oxå att många av hans kompisar bor nära. Nu har han ingen som bor nära...

Micke är väldigt bestämd, han vill att vi ska tacka ja till platsen och byta.
Jag är mycket mer velig.
Jag har själv alltid ogillat såna stora förändringar, det kan väl ha med saken att göra kanske....
Usch jag är jätteorolig just nu, ena stunden känns det som att jag ser mest positiva saker med att byta, andra mer negativa.

Hur vet man vad som är rätt???

Ni får jättegärna säga vad ni tycker, oavsett om ni har egen erfarenhet av något liknande eller inte.
Tror bara jag behöver få höra lite åsikter för att lättare komma fram till vad som känns bäst.


För att prata om något helt annat... Leia har börjat sitta i gåstolen!
Det dröjer nog inte länge innan hon listar ut hur man tar sig fram i den, just nu går det bara bakåt :)


Kommentarer
Postat av: Sofie

Kan ni ta med Lucas på prov till det nya dagiset så han får "prova på" nån timme?

2010-09-27 @ 22:32:07
Postat av: Pernie

Sofie: jag vet inte, vi pratade om det tidigare idag, kanske skulle fråga om vi får göra det imorgon. Är ju faktiskt en bra idé!

2010-09-27 @ 22:50:49
URL: http://pernillaolsson.blogg.se/
Postat av: anna e

Sen tror jag att barn glömmer väldigt snabbt, han kommer få nya kompisar och nya fröknar som han tycker jättebra om. Det är lättare ju yngre de är och det kanske blir tufft ett litet tag men sen går det nog bra. Lycka till. Kram

2010-09-28 @ 08:30:19
Postat av: Marina

Nu ska jag vara tråkig och säga nåt som kanske bara gör det svårare för dig.



Vi har ju bytt dagis på lillen en gång och jag skulle aldrig göra det igen om vi inte var tvungna! Det var jobbigt för honom att lämna gamla kompisar och skaffa nya, men det var nog jobbigast att lära känna och lita på fröknarna.



Vi satt i samma situation som ni gör nu. Vi fick ett dagis men ville hellre ha ett annat och när vi till slut fick det efter ett år så tackade vi faktiskt nej.



Jag har ingen aning om vi gjorde rätt eller fel, men jag skulle verkligen tänka mig för innan jag bytte dagis igen.



Men som du skriver så skulle han ju ha en massa kompisar som bor nära och att dagiset verkar något bättre än det ni har nu...



Usch vad svårt! Jag förstår att du inte kan bestämma dig!

2010-09-28 @ 08:42:47
URL: http://marinajelic.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Pernilla!



Ja du, det är ingen lätt situation/inget lätt val. Jag har diskuterat sådana här situationer med vänner oxå.

Svårt att råda till något egentligen - jag tror ni känner er son bäst för att veta hur han skulle ta ett ev. byte av dagis. Är han trygg i sig, tror jag ett byte kan vara skönt - han får kompisar nära etc. Men är han känslig som person kanske det är skönare för honom att vara kvar på det dagis ni har idag. Som sagt - jag kan eg. inte råda dig/er till något. Jag tror ni tar rätt beslut - vad ni än väljer att göra!



Stor kram till dig! Jag förstår helt hur du känner - man vill ju bara sina barn det bästa!



2010-09-28 @ 10:40:55
Postat av: Sofie

Ja absolut tycker jag ni ska fraga i alla fall. Kanske träffar han pa en gang nagra nya vänner och blir nyfiken pa det nya dagiset och nya vänner. Nu har jag ju inga egna barn men jag haller med Anna, barn vänjer sig väl ganska snabbt vid nya situationer etc. Är det bäst för Lucas framöver sa tycker jag absolut ni ska byta :)

Kram kram

2010-09-28 @ 11:08:59
Postat av: Linda Englund

Håller med Sofie. Kan ni inte ta med Lucas till nya dagiset så han får se hur det ser ut? Alla spännande leksaker som dom kanske inte har på hans dagis. Det blir ju lättare med kompisar om man bor nära. Och som nån skrev här innan, Det är lättare ju mindre dom är. Lycka till!

Kram

2010-09-28 @ 21:21:35
Postat av: Helen

Det är omöjligt att säga vad som är rätt för er och er familj men jag tycker att det ska vara ni vuxna som tar beslutet. Lucas är ju alldeles för liten för att kunna väga för- och nackdelar på längre sikt... En fördel med det nya dagiset är ju som du säger att han får kompisar i närområdet och snart börjar de ju vilja gå och leka hos varandra även på fritiden. Och sedan kommer de flesta barnen i området att gå i samma klass/skola när det blir dags för det...

2010-09-28 @ 23:24:07
Postat av: Helen

Det är omöjligt att säga vad som är rätt för er och er familj men jag tycker att det ska vara ni vuxna som tar beslutet. Lucas är ju alldeles för liten för att kunna väga för- och nackdelar på längre sikt... En fördel med det nya dagiset är som du säger att han får kompisar i närområdet och snart börjar de ju vilja gå och leka hos varandra även på fritiden. Och sedan kommer de flesta barnen i området att gå i samma klass/skola när det blir dags för det... Då är det tryggt att ha vänner som man redan känner. Jag är säker på att ni kommer att ta ett bra beslut för era barn hur ni än väljer... Lycka till! Varma kramar från Helen

2010-09-28 @ 23:29:14
Postat av: Helen

Ursäkta det 1:a halvfärdiga inlägget... Det var katten som lade sig på den trådlösa musen :)))

2010-09-28 @ 23:31:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0