PernieBernie

Strassburgare

Det här var en av mina favoritkakor när jag var liten.
Hos gammel-mormor där det bjöds på sju sorters kakor var det här de godaste!
Ändå har jag aldrig provat att baka dem själv, konstigt nog så som jag bakar.
Igår fick jag för mig att prova :)

De blev jättegoda faktiskt, och de var lätta att göra, bara man har en sprits hemma.
Jag körde med såna där engångs-spritspåsar som är superbra.

 

 

Strassburgare ca 25 stycken

Ugnstemp 175 grader

 

100 g margarin eller smör

½ dl florsocker

1 msk vaniljsocker

1 1/4 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

 

Garnering:

smält blockchoklad

 

Rör matfett, florsocker och vaniljsocker mycket pösigt.

Tillsätt mjölet lite i sänder och rör kraftigt hela tiden.

Spritsa degen genom en krusig sprits i toppar eller längder direkt på smord plåt.

Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

Doppa ena änden i smält blockchoklad.

Låt svalna, NJUT! :)

 

 


Kommentarer
Postat av: Linda Englund

7 sorters kakor räcker inte! Hon måste ha haft det dubbla =)

Har nog aldrig sett så många olika sorters kakor hemma hos någon förut som hos din gammelmormor =)

2010-09-21 @ 21:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0