PernieBernie

(Väldigt god) julsnaps!

Hallå, här är jag igen!
Är det någon som läser den här bloggen fortfarande?
Det känns som att jag just nu lägger lite mer energi på Bli min jäst, det kanske ni oxå gör?

Här mår vi bra i alla fall. Eller, jag är fortfarande snorig, det vill aldrig ge med sig, men annars så.

Idag fick vi äntligen igång bilen igen!!
Mickes pappa och Gunvor var här och startade igång den med startkablar.
Det jobbiga sen var att deras bil hade låst sig med nycklarna i, så jag fick skjutsa hem Mickes pappa till Huddinge för att hämta extranyckeln så att de kom in i bilen. Det tog en timme.
Under tiden väntade Micke och Gunvor vid bilen..
Men det gjorde ju inte oss så mycket eftersom vi ändå hade tänkt åka runt fem mil för att ladda upp batteriet :)

Efter det lilla äventyret åkte vi återigen söderut till kungens kurva.
Först till IKEA och sen handlade vi lite mat innan vi åkte hem. Allt som allt: åtta mils körning.
Bilen funkade klockrent, hoppas det håller i sig.

Nu är det bara några dagar kvar till mamma och Leffe kommer, de ska fira nyår här med oss.
Ikväll har vi planerat nyårsmeny, det kommer bli så smarrigt :)

Men. Syftet med det här inlägget var egentligen att jag skulle bjuda er på en snaps!
Ja eller snapsrecept då förstås.
Den här snapsen provade vi hemma hos Mickes pappa för några jular sedan och den är så god så att man nästan kan tro att det är godis. Men bara nästan.

Men är du en sådan som jag som brukar ta en snaps på julbordet och vid midsommar och sen göra fula grimaser efteråt för att det är så starkt och nära på äckligt  men ändå känner att du bara måste ta en snaps ändå för det "hör till", så kanske det här är något för dig.
Jag gör faktiskt inte en endaste liten grimas efter jag tagit den här, och kan till och med ta två snapsar, det ni!

 

Julsnaps

0.5 l brännvin
1 1 st vaniljstång
3 3 stänger kanel
5 5 st stjärnanis
1 1 msk kardemummakärnor
1.5 1.5 dl vatten
1.5 1.5 dl socker


Gör så här:
Koka socker och vatten cirka 5 minuter till en sockerlag. Dela vaniljstången på längden. Lägg kryddorna i sockerlagen och låt den svalna.
När den svalnat, häll den kryddiga lagen i spriten och låt flaskan stå åtminstone tre dagar, tills smaken har kommit fram.


Vi gjorde faktiskt vår snaps på vanlig anis eftersom vi inte hittade någon stjärnanis när vi skulle handla.
Det funkade bra, men då måste man sila snapsen så att anisen försvinner innan man dricker den.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Självklart läser jag denna bloggen med!! :))



Snapsen är precis som den jag gjorde fast jag tog utan vatten och blandade ner sockret direkt i spriten, löstes upp utan att behöva värmas. Jag hade samma kryddor som dig med lite extra kanel och sa skivade jag ner nagra apelsinskal. Smarrigt! :)

KRAM

2010-12-28 @ 09:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0