PernieBernie

Sweden-cake

Jag funderade faktiskt på om jag skulle lägga ut receptet på Sverigekakan som jag gjorde häromdagen.
Och eftersom Helen önskade det så är det klart jag lägger ut det!
Det är som sagt ganska enkelt att göra den, så jag tycker ni ska prova :)

Sverigekaka

3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vaniljkräm:
125 g margarin eller smör
1 dl standardmjölk
4 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Häll i vattnet och sen vetemjöl och bakpulver.
Häll smeten i en smord och bröad rund form (ca 22 cm i diam), gärna med löstagbar kant.
Det går även bra att använda en vanlig sockerkaksform.

Grädda i 175 grader i ca 35-40 min. Prova med en sticka i kakan, den ska vara torr. Låt kakan svalna.

Koka smör och mjölk häftigt i 2 min.
Tag av grytan från spisen och vispa ner vaniljsockret. Blandningen blir inte tjock utan ska vara mjölktunn.
Dela kakan i två bottnar. Dränk in båda bottnarna där du har skurit med fyllningen.
Lägg ihop vanilj mot vanilj. Låt stå och dra till dagen efter. Sikta ev. över lite florsocker



Jag läste att man kan göra den som tårta också, det ska jag nog prova nån gång!
Då gör man så här:

Följ receptet men minska vaniljsockret i fyllningen till 2 tsk.
När båda bottnarna är indränkta med vaniljvätskan vispar du 2 dl grädde som breds på den ena bottnen.
Skiva jordgubbar och lägg ovanpå. Lägg ihop kakan.
Vispa 3 dl grädde med 2 tsk vaniljsocker. Tillsätt 1 äggula och vispa krämen fast.
Bred den ovanpå och på sidorna av kakan. Garnera med jordgubbar
.

Det låter ju jättesmarrigt! :)

Om ni provar får ni gärna berätta hur det gick sen!

Kommentarer
Postat av: Caroline Nordberg

Tack för receptet, låter super smarrigt! Ska nog testa i påskhelgen när vi får fika främmande!

2010-03-31 @ 18:19:37
URL: http://carolinesblogghorna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0